wtorek, 22 listopada 2016

Miało być pięknie a... Miasto wybrało swój wariant przebudowy Ronda Rataje

#
Miał być ruch samochodowy poprowadzony podziemnie i przebudowa za około 200 milionów złotych. Teraz jednak okazuje się, że Miasto chce przeprowadzić modernizację Ronda Rataje według innego wariantu - tańszego o połowę.

Do konsultacji w sprawie Ronda Rataje doszło w 2012 roku. To właśnie wtedy mieszkańcy poparli wariant numer 5, który zakładał poprowadzenie ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na poziomie 0, z kolei samochodowego poniżej terenu (poziom -1). Szacowany koszt wynosił 200 milionów złotych. Rok później mieszkańców poparli również urzędnicy, którzy jednak część tej kwoty chciało pozyskać ze środków unijnych. Inwestycję finansowo miała też wspierać firma Apsys, która w pobliżu buduje CH Posnania. Teraz okazuje się jednak, że wykonawca centrum handlowego chodziło o pomoc w budowie tańszego wariantu.

O tym, że realizacja słynnego już wariantu 5 może nie dojść do skutku, mieliśmy już przesłanki w marcu tego roku. To właśnie wtedy wiceprezydent miasta Maciej Wudarski mówił w mediach o tym, że urzędnicy planują wypracować rozwiązanie, które możliwe będzie do wdrożenia w krótkim czasie w ramach możliwości finansowych miasta. Zapewnił jednak, że nie będzie to zwykły remont zużytego już ronda.

Teraz okazuje się, że ostatecznie dojdzie do realizacji projektu o ponad połowę tańszego od tego pierwotnie wybranego przez mieszkańców. Miasto opublikowało trzy różne warianty, kosztujące kolejno 93, 128 i 97 milionów złotych. Ostatecznie wybrano ostatni z nich.

Pierwszy wariant opierał się na pomyśle przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego i przedstawionym podczas marcowego posiedzenia KGKiPM. Drugi bazował na wcześniejszych koncepcjach, obejmujących realizację centralnego przystanku autobusowo-tramwajowego, zlokalizowanego w tarczy ronda, wraz z rozwiązaniem układu torowego w formie elipsy. Trzeci odzwierciedlał w zasadzie wszystkie kluczowe aspekty, które pojawiły się jako konieczne do uwzględnienia w toku prowadzonych prac - przede wszystkim kwestie związane z natężeniem ruchu drogowego na rondzie Rataje oraz z koniecznością poprawy warunków nie tylko dla transportu publicznego, lecz także - w miarę możliwości - dla użytkowników samochodów - czytamy na oficjalnej stronie Miasta Poznań.

- Pion transportowy Urzędu Miasta Poznania, po przeanalizowaniu skutków zmian i ich kosztów, wybrał do realizacji wariant trzeci. Pozwoli on na wprowadzenie efektywnego układu faz sterowania, zwiększenie ilości pasów na wlotach oraz na samym rondzie dla zapewnienia możliwie największej przepustowości, a także wprowadzenie możliwie najbardziej przyjaznej dla pieszych sygnalizacji świetlnej. Nie jest to wariant najtańszy, ale generuje zdecydowanie najwyższe oszczędności kosztów i czasu oraz charakteryzuje się najwyższą efektywnością ekonomiczną - wyjaśniają w rozmowie z epoznan.pl urzędnicy.

Miasto planuje oprócz przebudowy zakup 15 nowych elektrycznych autobusów MPK, które będą stacjonowały na Rondzie Rataje. Cała inwestycja ma w sumie pochłonąć ok. 151,5 mln złotych, a miasto zamierza ubiegać się o dotację na kwotę 105 milionów. Co z obiecaną pomocą finansową Apsysu? O tym wszyscy milczą.

Obserwuj autora: @P_Przyborowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz